Visie op didactiek
Centraal in onze opleidingen staat het vakinhoudelijk handelen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de competenties uit het internationaal gehanteerde CanMeds rollenmodel: communiceren, samenwerken, professioneel handelen,leren en ontwikkelen, gezondheidsbevorderend handelen en organiseren. Bij de lesmethoden wordt er gebruik gemaakt van een integrale aanpak. Dit betekent dat het werken aan de competenties verweven is in de lessen. Ook zijn er per opleiding een aantal essentiële vaardigheden die bij elk onderwerp terugkomen. Je kunt hierbij denken aan onderwerpen als hygiëne, communicatie en ergonomie.
Wij bieden studenten een brede theoretische basis,waarbij op verschillende manieren altijd een koppeling naar de praktijk gemaakt wordt. Praktijklessen worden klassikaal aangeboden of in de eigen praktijk via één-op-één(of één-op-twee) onderwijs (flex). In ons onderwijs is er veel aandacht voor de individuele student. Om een rijke leeractiviteit te creëren, wordt de lesstof aangeboden op verschillende niveaus van de taxonomie van Bloom: onthouden, begrijpen, toepassen en analyseren. Hierbij ligt de nadruk op ‘toepassen’, wat goed aansluit bij de studenten op mbo-4 niveau en de veel in de medische sector gehanteerde ‘verlengde-armconstructie’. Tijdens theorielessen wordt de lesstof behandeld door onder meer presentaties, discussies, simulatie van de praktijk en praktijkcases. Ter ondersteuning heeft Edin een stimulerende, interactieve online leeromgeving met studiematerialen, filmpjes, afbeeldingen en opdrachten. Tijdens de praktijklessen wordt er voornamelijk gewerkt aan vaardigheden, het toepassen van kennis en ergonomie. Edin kan garanderen dat haar afgestudeerden veel theoretische kennis hebben én zeer vaardig zijn in de praktijk. Voor studenten die hier behoefte aan hebben, biedt Edin de mogelijkheid tot extra studiebegeleiding. Hierbij is speciale aandacht voor studievaardigheden, praktijkleren en persoonlijke ontwikkeling.