Bloom gaf aan dat men eerst de lagere cognitieve niveaus moet beheersen, voordat men in staat is om hogere cognitieve niveaus aan te kunnen. Zo kun je pas analyseren, wanneer je kennis en inzicht kunt toepassen in verschillende situaties. In het Nederlandse onderwijsstelsel worden MBO opleidingen vaak ingericht tot en met het derde niveau (toepassen), HBO opleidingen tot en met het vierde niveau (analyseren) en studenten in het wetenschappelijk onderwijs moet op alle niveaus van Bloom kunnen functioneren.
Zo kunnen we de handelingen die in de tandartspraktijk uitgevoerd worden goed indelen volgens de taxonomie van Bloom. De ANT heeft in haar standpunt (ABC-assistent) op alle assistentenfuncties de werkzaamheden verdeeld en blijft hiermee op voor alle functies op het niveau ‘toepassen’. Dat geeft aan dat men de tandartsassistent niet overvraagt boven het MBO-niveau. Dan zijn er nog meer taxonomieën waar we de ABC lijst van de ANT mee hebben vergeleken, zoals bijvoorbeeld de taxonomie van Gagné. Hij geeft alleen een ordening aan in intellectuele vaardigheden.
- 1.Onderscheiden
- 2.Concrete begrippen
- 3.Omschreven begrippen
- 4.Systematiek
- 5.Hogere orde systematiek
Daarnaast maakt hij onderscheid tussen verbale informatie, cognitieve strategieën, gedrag en motorische vaardigheden.
Met behulp van een uiteenzetting van alle handelingen uit het standpunt-document van de ANT in de taxonomie van Gagné, kun je concluderen dat er een logische verdeling is gemaakt.
Met behulp van het gebruik van taxonomieën op de verdeling van vaardigheden over de categorieën kom je tot een verdeling waarbij er een grotere mate van denkvaardigheid is vereist van mensen die zich bevinden in de hogere categorieën. Dus van de C-assistent vragen we een grotere mate van denkvaardigheid dan van de A-assistent.
Zie ook:
ANT Standpunt opleidingen assisterend personeel